Hoe jij blogs schrijft die gelezen worden? It’s the title, stupid!

Je kent het misschien wel: je hebt je best gedaan om een goede blog te schrijven. Je hebt je fact checks gedaan, je zoekwoordenonderzoek uitgevoerd. Je weet dat het onderwerp relevant is voor je lezers. En je hebt het ook nog eens aantrekkelijk en leesbaar opgeschreven.
En toch valt het tegen. Minder mensen dan je hoopte klikken op de link en beginnen te lezen.
Waar zit het ‘em nou in? Is het onderwerp toch niet goed gekozen? Zit je doelgroep niet op het online podium dat je kiest? Of ligt het gewoon aan het weer?
Het gaat erom waar je mee begint
Ik moet, terwijl ik dit schrijf, ineens aan mijn vader denken. Hij is uit het pre-social-media-tijdperk. Maar hij hield vroeger wel veel lezingen. Hij zei daarover weleens tegen mij: ‘waar je mee begint bepaalt of mensen gaan luisteren, waar je mee afsluit bepaalt wat mensen onthouden’.
Waar je mee begint. Daar draait het dus om als je wilt dat mensen je blog lezen. Anders gezegd: je hebt een ‘attention grabber’ nodig. Een alarmbel die mensen wakker schudt.
Het internet puilt uit van de blogs. Niemand leest alles. Dus je moet ervoor zorgen dat mensen jóuw blog uitkiezen om te lezen.
Daar zijn heel veel manieren voor en één van de belangrijkste is dus de blogtitel.
Waarom is dat?
De blogtitel is wat iedereen ziet in de zoekresultaten, op de blogpagina van je website en in je nieuwsbrief. De titel vormt de frontlinie. Die moet de eerste barrières overwinnen.
Wat is een goede blogtitel?
Allereerst moet die duidelijk maken waar het over gaat. Op internet gaat het om antwoorden vinden op je vragen. Laat dus gelijk zien welk antwoord je geeft op welke vraag.
Maar er zijn veel antwoorden op dezelfde vraag op internet te vinden, dus moet je niet alleen duidelijk zijn maar ook aantrekkelijk.
Een duidelijke blogtitel is niet zo moeilijk. Maar een aantrekkelijke, daar zit ‘em de uitdaging.
Wat is een aantrekkelijke blogtitel?
Ik geef je een aantal voorbeelden van aansprekende blogtitels die ik op internet tegenkwam:
- Hoe je €100 per maand kunt besparen in slechts 10 minuten.
- Deze fout wil je niet maken als je nieuwe kleding koopt.
- In 1 dag verlost van onkruid tussen de tegels.
- Hoe je moeiteloos meer gedaan krijgt zonder langer te werken.
- De ultieme handleiding voor meer privacy op internet.
- Ook jij kunt je slechte snackgewoontes veranderen.
- 5 redenen waarom jij vandaag nog moet beginnen met beleggen.
- Dit is hoe ik geld bespaar als ik een vakantie boek.
- Waarom de meeste advertenties je misleiden en hoe jij er niet meer intrapt.
- Ontwerp je ideale werk-privébalans en raak verlost van die dagelijkse stress.
- Schrijf blogtitels als een pro.
- Waarom ik elke dag een avocado eet en jij dat ook zou moeten doen.
- Stop met diëten en elke dag honger hebben.
- Wat alle ouders moeten weten over hun peuters.
Wat zie je hier? Wat doen deze titels?
- Ze geven een gevoel van urgentie (‘vandaag nog beginnen’)
- Ze benoemen de pijn (‘onkruid tussen de tegels’)
- Ze bieden je een uitweg uit de pijn (‘hoe jij er niet meer intrapt’)
- Ze bieden je hoop (‘ook jij kunt … veranderen’)
- Ze geven antwoorden op je vragen (‘hoe je …’)
- Ze roepen emoties en gevoelens op, bijvoorbeeld schaamte (‘slechte … gewoontes’), nieuwsgierigheid (‘waarom ik .. en jij ook…)’ of hoop (‘raak verlost van …’)
- Ze laten zien dat je pijn alleen maar groter wordt als je de oplossing niet gaat toepassen (‘elke dag honger hebben’)
- De titels doen dus iets met de lezer. Ze raken de lezer. Ze geven niet alleen feitelijke informatie maar roepen een bepaald gevoel op. Daar gaat het om bij het schrijven van blogtitels.
Valkuilen
Er zijn een paar dingen waar je op moet letten als je je superaantrekkelijke blogtitels wilt gaan schrijven:
- Pas op dat het niet sensationeel wordt, dat is meer iets voor de roddelbladen en junkmails (‘Jort Kelder heeft zijn geheim toegegeven’ of ‘Waarom Meghan en Harry dagelijks ruzie hebben met de pers’)
- Zorg dat het past bij je doelgroep. Ouderen spreek je in het algemeen anders aan dan jongeren. Een formele organisatie communiceert bijna altijd anders dan een creatieve start-up.
- Neem je lezers serieus. Ze zijn niet dom. Dus geef ze geen tips voor problemen die ze zelf allang hebben opgelost.
- Aap anderen niet na maar houd je eigen stijl. Dat spreekt altijd veel meer aan.
Ook jij kunt schrijven als een pro
Hoe schrijf je vanaf nu goede blogtitels?
Stel jezelf bij het bedenken ervan altijd de vraag: wat roept dit op? Welke emotie? Wat voel ik hierbij?
Voel je niks, dan is je titel niet goed. Sleutel er net zo lang aan tot je er iets bij voelt. Als jij iets voelt, voelt je lezer dat ook.
Meer lezen?
Wil jij zelf een nieuwe website maken zonder GEDOE en KEUZESTRESS?
Met mijn GRATIS E-BOEK maak jij zonder hoofdbrekens een website die klanten trekt.
Eerlijk is eerlijk, als je hier je e-mailadres achterlaat dan sta je op mijn mailinglijst. Maar daar kun je je direct weer voor afmelden, mocht je geen interesse hebben in gratis advies voor je website.

Meest recente berichten
Meer weten over wat je gelezen hebt? Ik vind het leuk om met je in contact te komen
Hoe jij blogs schrijft die gelezen worden? It’s the title, stupid!

Je kent het misschien wel: je hebt je best gedaan om een goede blog te schrijven. Je hebt je fact checks gedaan, je zoekwoordenonderzoek uitgevoerd. Je weet dat het onderwerp relevant is voor je lezers. En je hebt het ook nog eens aantrekkelijk en leesbaar opgeschreven.
En toch valt het tegen. Minder mensen dan je hoopte klikken op de link en beginnen te lezen.
Waar zit het ‘em nou in? Is het onderwerp toch niet goed gekozen? Zit je doelgroep niet op het online podium dat je kiest? Of ligt het gewoon aan het weer?
Het gaat erom waar je mee begint
Ik moet, terwijl ik dit schrijf, ineens aan mijn vader denken. Hij is uit het pre-social-media-tijdperk. Maar hij hield vroeger wel veel lezingen. Hij zei daarover weleens tegen mij: ‘waar je mee begint bepaalt of mensen gaan luisteren, waar je mee afsluit bepaalt wat mensen onthouden’.
Waar je mee begint. Daar draait het dus om als je wilt dat mensen je blog lezen. Anders gezegd: je hebt een ‘attention grabber’ nodig. Een alarmbel die mensen wakker schudt.
Het internet puilt uit van de blogs. Niemand leest alles. Dus je moet ervoor zorgen dat mensen jóuw blog uitkiezen om te lezen.
Daar zijn heel veel manieren voor en één van de belangrijkste is dus de blogtitel.
Waarom is dat?
De blogtitel is wat iedereen ziet in de zoekresultaten, op de blogpagina van je website en in je nieuwsbrief. De titel vormt de frontlinie. Die moet de eerste barrières overwinnen.
Wat is een goede blogtitel?
Allereerst moet die duidelijk maken waar het over gaat. Op internet gaat het om antwoorden vinden op je vragen. Laat dus gelijk zien welk antwoord je geeft op welke vraag.
Maar er zijn veel antwoorden op dezelfde vraag op internet te vinden, dus moet je niet alleen duidelijk zijn maar ook aantrekkelijk.
Een duidelijke blogtitel is niet zo moeilijk. Maar een aantrekkelijke, daar zit ‘em de uitdaging.
Wat is een aantrekkelijke blogtitel?
Ik geef je een aantal voorbeelden van aansprekende blogtitels die ik op internet tegenkwam:
- Hoe je €100 per maand kunt besparen in slechts 10 minuten.
- Deze fout wil je niet maken als je nieuwe kleding koopt.
- In 1 dag verlost van onkruid tussen de tegels.
- Hoe je moeiteloos meer gedaan krijgt zonder langer te werken.
- De ultieme handleiding voor meer privacy op internet.
- Ook jij kunt je slechte snackgewoontes veranderen.
- 5 redenen waarom jij vandaag nog moet beginnen met beleggen.
- Dit is hoe ik geld bespaar als ik een vakantie boek.
- Waarom de meeste advertenties je misleiden en hoe jij er niet meer intrapt.
- Ontwerp je ideale werk-privébalans en raak verlost van die dagelijkse stress.
- Schrijf blogtitels als een pro.
- Waarom ik elke dag een avocado eet en jij dat ook zou moeten doen.
- Stop met diëten en elke dag honger hebben.
- Wat alle ouders moeten weten over hun peuters.
Wat zie je hier? Wat doen deze titels?
- Ze geven een gevoel van urgentie (‘vandaag nog beginnen’)
- Ze benoemen de pijn (‘onkruid tussen de tegels’)
- Ze bieden je een uitweg uit de pijn (‘hoe jij er niet meer intrapt’)
- Ze bieden je hoop (‘ook jij kunt … veranderen’)
- Ze geven antwoorden op je vragen (‘hoe je …’)
- Ze roepen emoties en gevoelens op, bijvoorbeeld schaamte (‘slechte … gewoontes’), nieuwsgierigheid (‘waarom ik .. en jij ook…)’ of hoop (‘raak verlost van …’)
- Ze laten zien dat je pijn alleen maar groter wordt als je de oplossing niet gaat toepassen (‘elke dag honger hebben’)
- De titels doen dus iets met de lezer. Ze raken de lezer. Ze geven niet alleen feitelijke informatie maar roepen een bepaald gevoel op. Daar gaat het om bij het schrijven van blogtitels.
Valkuilen
Er zijn een paar dingen waar je op moet letten als je je superaantrekkelijke blogtitels wilt gaan schrijven:
- Pas op dat het niet sensationeel wordt, dat is meer iets voor de roddelbladen en junkmails (‘Jort Kelder heeft zijn geheim toegegeven’ of ‘Waarom Meghan en Harry dagelijks ruzie hebben met de pers’)
- Zorg dat het past bij je doelgroep. Ouderen spreek je in het algemeen anders aan dan jongeren. Een formele organisatie communiceert bijna altijd anders dan een creatieve start-up.
- Neem je lezers serieus. Ze zijn niet dom. Dus geef ze geen tips voor problemen die ze zelf allang hebben opgelost.
- Aap anderen niet na maar houd je eigen stijl. Dat spreekt altijd veel meer aan.
Ook jij kunt schrijven als een pro
Hoe schrijf je vanaf nu goede blogtitels?
Stel jezelf bij het bedenken ervan altijd de vraag: wat roept dit op? Welke emotie? Wat voel ik hierbij?
Voel je niks, dan is je titel niet goed. Sleutel er net zo lang aan tot je er iets bij voelt. Als jij iets voelt, voelt je lezer dat ook.
Meer lezen?
Download nu mijn gratis e-boek: In 7 stappen naar een website die klanten trekt
Je komt nu op mijn e-maillijst maar je kunt je meteen weer afmelden als je geen interesse hebt in gratis tips & tricks voor je website.