12 handige tips voor een goede homepage

12 tips voor een goede homepage

Je homepage is een belangrijke ‘toegangspoort’ tot je website. Het is de pagina waar mensen op terechtkomen als ze naar je website vragen. Je vermeldt de url van je homepage ook vaak op je social media-profielen en in je e-mailhandtekening. Je homepage is daarom je etalage.
Je kunt de homepage van je website ook vergelijken met de omslag van een boek: je ziet een boek en denkt ‘hé, ziet er mooi uit’. Je leest de titel en daarna denk je: ‘dit lijkt me wel wat, volgens mij moet ik dit hebben. Met je homepage is het net zo. Vinden de bezoekers je homepage niet aansprekend en weten ze niet wat je te bieden hebt? Dan klikken ze snel weer weg.

 

De eerste indruk is de belangrijkste

Hoe beter je homepage, hoe beter de eerste indruk is die je maakt. En een goede indruk maakt dat mensen verder gaan kijken op je site. Voor het maken van die goede indruk heb je maar 5-10 seconden. Dus in die paar seconden moet je meteen duidelijk maken wat je te bieden hebt. Het is zonde als iemand afhaakt omdat hij of zij bij de eerste aanblik van je homepage geen idee heeft wat jij te bieden hebt.

 

12 Handige tips die je makkelijk kunt toepassen

Hieronder geef ik je 12 tips voor een goede homepage.. Het zijn stuk voor stuk dingen die je makkelijk zelf kunt toepassen als je een website gaat maken. Het zijn in elk geval geen tips waar je uitgebreide WordPress- of SEO-kennis voor nodig hebt. En toch leveren ze je een goede of betere homepage op.

 

1. Laat je website er ook op tablet of smartphone mooi uitzien

Mensen bekijken je website niet alleen via hun computer. Ongeveer de helft van al het surfen op internet gaat via tablet of smartphone. Zorg dus dat je website er ook op een tablet en smartphone mooi uitziet. Vermijd ook grote afbeeldingen; voor het web is een afbeelding van zo’n 600 KB groot genoeg. Mensen houden er niet van als je hun databundel leegslurpt. Om afbeeldingen op een website te verkleinen gebruik ik altijd de plugin Smush. Voor het gebruiksgemak op mobiele telefoons kun je beter buttons gebruiken dan tekstlinkjes om naar een andere pagina te springen.

 

2. Denk goed na over bewegende elementen zoals sliders en carrousels

Over sliders en carrousels (je weet wel, die foto’s of teksten die een voor een in beeld komen en weer verdwijnen) zijn de meningen over het algemeen niet al te positief. Bewegend beeld wordt als afleidend ervaren en wie kijkt de hele serie af? Niets staat je in de weg natuurlijk om wél zo’n slider of carrousel te gebruiken. Maar denk dan na over de plaats waar je deze zet en welke informatie je er mee biedt. Als je het prima vindt dat niet alle tekst wordt gelezen valt er alvast één bezwaar weg. Wil je per se een slider of carroussel? Zet die dan op de desktopversie van je website en niet op de versie voor tablets of smartphones.

 

3. Geef meteen de belangrijkste informatie

Zou jij een boek kopen waar geen titel op staat? Of als je na goed zoeken de titel ergens onderin als een voetnoot weggemoffeld ziet staan? Daarom is het belangrijk om op je homepage meteen te vertellen wat je te bieden hebt. Een afbeelding over de hele breedte van je scherm is mooi maar als daar verder geen informatie bij staat sla je de plank mis. Vertel dus meteen in een korte zin wat je doet: welke oplossing geef je voor welk probleem?

 

4. Gebruik je huisstijl

Ontwerp je homepage in je eigen huisstijl qua lettertype en kleuren. Dat komt de herkenbaarheid ten goede. Heb je nog geen huisstijl en weet je niet hoe je een goede kleurencombinatie ontwerpt? Lees dan mijn blog over Adobe Colour wheel, een hele handige tool om mooie kleurencombinaties te vinden.

 

5. Kies een stijl die bij je bedrijf past

De stijl van je homepage moet passen bij je bedrijf. Zorg daarom dat je homepage je boodschap ondersteunt. Om je een eindje op weg te helpen: ben jij een zakelijk type? Laat dat zien door een rustige en gestructureerde homepage. Werk jij op een creatieve  manier? Dan kun je je homepage gebruiken door een voorbeeld van je creativiteit te laten zien. Je communiceert je boodschap namelijk niet alleen met tekst maar ook met beeld en sfeer.

 

6. Liever duidelijk dan origineel

Origineel en duidelijk gaan niet goed samen. Verzin dus geen compleet nieuwe menustructuur of opbouw van je homepage, mensen moeten dan te veel zoeken en haken af. Houd dus gewoon je menu bovenin je website zoals iedereen doet en gebruik standaardtermen als homepage, contact en openingstijden.

 

7. Noem je diensten in je menu

In mijn vorige tip heb ik uitgelegd dat je menu niet de plek is om origineel te zijn. Het is wél handig om in je menu te vertellen wat je te bieden hebt. Dat doe je niet met de term ‘diensten’ maar wel met woorden als ‘website maken’, ‘bloggen’, ‘hulp bij boekhouding’ etc. Iedereen biedt namelijk diensten aan. Als jij je menu gebruikt om te vertellen wat je doet is dat meteen heel duidelijk voor je websitebezoekers.

 

8. Trek bezoekers met actuele en wisselende nieuwtjes

‘Wat zou er nu weer voor interessants te vinden zijn?’ Hoe geweldig is het als mensen dat van jouw website denken! Wanneer je homepage ook actuele informatie biedt, trigger je mensen om regelmatig weer eens op je website te kijken: Met een actuele agenda, aanbiedingen, wisselende foto’s of je laatste blog voeg je makkelijk nieuwe informatie toe.

 

9. Stel jezelf voor

Werk je als zzp’er? Mensen komen voor je diensten maar werken met jóu. Stel jezelf daarom kort voor. Schrijf een paar regels over jou als persoon en waarom je doet wat je doet. Een foto van jezelf maakt het helemaal af.

 

10. Plaats een zoekfunctie in je menu

Voeg een zoekfunctie toe aan je menu. Niet omdat mensen anders zouden verdwalen op je website (natuurlijk niet, jij hebt de duidelijkste website die er bestaat!). Wel omdat het je waardevolle informatie geeft over waar mensen naar zoeken op je site. ‘Zoekers zijn boekers’, zeggen ze. Want gebruikers die een zoekopdracht doen hebben al interesse in jou en je diensten. Deze zoekopdrachten laten je zien wat je bezoekers willen weten maar niet kunnen vinden. Dat is natuurlijk erg interessant om te weten. De onderwerpen van de zoekopdrachten wil je misschien wel toevoegen op je site. Of als het al op je website staat kan het een goed idee zijn om het naar je homepage te verplaatsen.

 

11. Noem je netwerken en keurmerken

Ben je aangesloten bij een netwerk of heb je een keurmerken? Laat dit weten, bijvoorbeeld in de footer, het geeft een betrouwbare indruk.

 

12. Snelheid

Vanzelfsprekend moet je homepage snel laden. Dit kun je testen via de website https://tools.pingdom.com. Als je nog in de ontwerpfase van je site bent dan moet je deze tip nog even bewaren. Je kunt de snelheid namelijk pas meten als je site in de lucht is.

 

Aan de slag! Wat kun jij nog verbeteren aan je homepage?

Loop je homepage eens na op deze punten. Wat kun je er nog aan verbeteren? Of wordt het misschien tijd voor een nieuwe website? Ook jij kunt een onvergetelijke eerste indruk maken met je site. Wil je meer weten? Neem gerust contact met me op.

 

Deze blog verscheen voor het eerst op Regelhelden.com

Meer lezen?

Wil jij zelf een nieuwe website maken zonder GEDOE en KEUZESTRESS?

Met mijn GRATIS E-BOEK maak jij zonder hoofdbrekens een website die klanten trekt.

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check the required field.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Eerlijk is eerlijk, als je hier je e-mailadres achterlaat dan sta je op mijn mailinglijst. Maar daar kun je je direct weer voor afmelden, mocht je geen interesse hebben in gratis advies voor je website.

E-boek - AJ Webdesign In-7-stappen-website-die-klanten-trekt v2.0 9jul2021

Meest recente berichten

WordPress, dat is toch gedoe met onderhoud en plugins?

Een website (laten) maken. Help, waar begin ik?

Waarom heb je eigenlijk een website nodig?
Alles over de zin en onzin van een zakelijke website

Hoe jij blogs schrijft die gelezen worden? It’s the title, stupid!

Een zakelijke website laten bouwen is als het dansen van een tango

Blogs per categorie

Meer weten over wat je gelezen hebt? Ik vind het leuk om met je in contact te komen

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please type your message.

12 handige tips voor een goede homepage

12 tips voor een goede homepage

Je homepage is een belangrijke ‘toegangspoort’ tot je website. Het is de pagina waar mensen op terechtkomen als ze naar je website vragen. Je vermeldt de url van je homepage ook vaak op je social media-profielen en in je e-mailhandtekening. Je homepage is daarom je etalage.
Je kunt de homepage van je website ook vergelijken met de omslag van een boek: je ziet een boek en denkt ‘hé, ziet er mooi uit’. Je leest de titel en daarna denk je: ‘dit lijkt me wel wat, volgens mij moet ik dit hebben. Met je homepage is het net zo. Vinden de bezoekers je homepage niet aansprekend en weten ze niet wat je te bieden hebt? Dan klikken ze snel weer weg.

 

De eerste indruk is de belangrijkste

Hoe beter je homepage, hoe beter de eerste indruk is die je maakt. En een goede indruk maakt dat mensen verder gaan kijken op je site. Voor het maken van die goede indruk heb je maar 5-10 seconden. Dus in die paar seconden moet je meteen duidelijk maken wat je te bieden hebt. Het is zonde als iemand afhaakt omdat hij of zij bij de eerste aanblik van je homepage geen idee heeft wat jij te bieden hebt.

 

12 Handige tips die je makkelijk kunt toepassen

Hieronder geef ik je 12 tips voor een goede homepage.. Het zijn stuk voor stuk dingen die je makkelijk zelf kunt toepassen als je een website gaat maken. Het zijn in elk geval geen tips waar je uitgebreide WordPress- of SEO-kennis voor nodig hebt. En toch leveren ze je een goede of betere homepage op.

 

1. Laat je website er ook op tablet of smartphone mooi uitzien

Mensen bekijken je website niet alleen via hun computer. Ongeveer de helft van al het surfen op internet gaat via tablet of smartphone. Zorg dus dat je website er ook op een tablet en smartphone mooi uitziet. Vermijd ook grote afbeeldingen; voor het web is een afbeelding van zo’n 600 KB groot genoeg. Mensen houden er niet van als je hun databundel leegslurpt. Om afbeeldingen op een website te verkleinen gebruik ik altijd de plugin Smush. Voor het gebruiksgemak op mobiele telefoons kun je beter buttons gebruiken dan tekstlinkjes om naar een andere pagina te springen.

 

2. Denk goed na over bewegende elementen zoals sliders en carrousels

Over sliders en carrousels (je weet wel, die foto’s of teksten die een voor een in beeld komen en weer verdwijnen) zijn de meningen over het algemeen niet al te positief. Bewegend beeld wordt als afleidend ervaren en wie kijkt de hele serie af? Niets staat je in de weg natuurlijk om wél zo’n slider of carrousel te gebruiken. Maar denk dan na over de plaats waar je deze zet en welke informatie je er mee biedt. Als je het prima vindt dat niet alle tekst wordt gelezen valt er alvast één bezwaar weg. Wil je per se een slider of carroussel? Zet die dan op de desktopversie van je website en niet op de versie voor tablets of smartphones.

 

3. Geef meteen de belangrijkste informatie

Zou jij een boek kopen waar geen titel op staat? Of als je na goed zoeken de titel ergens onderin als een voetnoot weggemoffeld ziet staan? Daarom is het belangrijk om op je homepage meteen te vertellen wat je te bieden hebt. Een afbeelding over de hele breedte van je scherm is mooi maar als daar verder geen informatie bij staat sla je de plank mis. Vertel dus meteen in een korte zin wat je doet: welke oplossing geef je voor welk probleem?

 

4. Gebruik je huisstijl

Ontwerp je homepage in je eigen huisstijl qua lettertype en kleuren. Dat komt de herkenbaarheid ten goede. Heb je nog geen huisstijl en weet je niet hoe je een goede kleurencombinatie ontwerpt? Lees dan mijn blog over Adobe Colour wheel, een hele handige tool om mooie kleurencombinaties te vinden.

 

5. Kies een stijl die bij je bedrijf past

De stijl van je homepage moet passen bij je bedrijf. Zorg daarom dat je homepage je boodschap ondersteunt. Om je een eindje op weg te helpen: ben jij een zakelijk type? Laat dat zien door een rustige en gestructureerde homepage. Werk jij op een creatieve  manier? Dan kun je je homepage gebruiken door een voorbeeld van je creativiteit te laten zien. Je communiceert je boodschap namelijk niet alleen met tekst maar ook met beeld en sfeer.

 

6. Liever duidelijk dan origineel

Origineel en duidelijk gaan niet goed samen. Verzin dus geen compleet nieuwe menustructuur of opbouw van je homepage, mensen moeten dan te veel zoeken en haken af. Houd dus gewoon je menu bovenin je website zoals iedereen doet en gebruik standaardtermen als homepage, contact en openingstijden.

 

7. Noem je diensten in je menu

In mijn vorige tip heb ik uitgelegd dat je menu niet de plek is om origineel te zijn. Het is wél handig om in je menu te vertellen wat je te bieden hebt. Dat doe je niet met de term ‘diensten’ maar wel met woorden als ‘website maken’, ‘bloggen’, ‘hulp bij boekhouding’ etc. Iedereen biedt namelijk diensten aan. Als jij je menu gebruikt om te vertellen wat je doet is dat meteen heel duidelijk voor je websitebezoekers.

 

8. Trek bezoekers met actuele en wisselende nieuwtjes

‘Wat zou er nu weer voor interessants te vinden zijn?’ Hoe geweldig is het als mensen dat van jouw website denken! Wanneer je homepage ook actuele informatie biedt, trigger je mensen om regelmatig weer eens op je website te kijken: Met een actuele agenda, aanbiedingen, wisselende foto’s of je laatste blog voeg je makkelijk nieuwe informatie toe.

 

9. Stel jezelf voor

Werk je als zzp’er? Mensen komen voor je diensten maar werken met jóu. Stel jezelf daarom kort voor. Schrijf een paar regels over jou als persoon en waarom je doet wat je doet. Een foto van jezelf maakt het helemaal af.

 

10. Plaats een zoekfunctie in je menu

Voeg een zoekfunctie toe aan je menu. Niet omdat mensen anders zouden verdwalen op je website (natuurlijk niet, jij hebt de duidelijkste website die er bestaat!). Wel omdat het je waardevolle informatie geeft over waar mensen naar zoeken op je site. ‘Zoekers zijn boekers’, zeggen ze. Want gebruikers die een zoekopdracht doen hebben al interesse in jou en je diensten. Deze zoekopdrachten laten je zien wat je bezoekers willen weten maar niet kunnen vinden. Dat is natuurlijk erg interessant om te weten. De onderwerpen van de zoekopdrachten wil je misschien wel toevoegen op je site. Of als het al op je website staat kan het een goed idee zijn om het naar je homepage te verplaatsen.

 

11. Noem je netwerken en keurmerken

Ben je aangesloten bij een netwerk of heb je een keurmerken? Laat dit weten, bijvoorbeeld in de footer, het geeft een betrouwbare indruk.

 

12. Snelheid

Vanzelfsprekend moet je homepage snel laden. Dit kun je testen via de website https://tools.pingdom.com. Als je nog in de ontwerpfase van je site bent dan moet je deze tip nog even bewaren. Je kunt de snelheid namelijk pas meten als je site in de lucht is.

 

Aan de slag! Wat kun jij nog verbeteren aan je homepage?

Loop je homepage eens na op deze punten. Wat kun je er nog aan verbeteren? Of wordt het misschien tijd voor een nieuwe website? Ook jij kunt een onvergetelijke eerste indruk maken met je site. Wil je meer weten? Neem gerust contact met me op.

 

Deze blog verscheen voor het eerst op Regelhelden.com

Meer lezen?

Download nu mijn gratis e-boek: In 7 stappen naar een website die klanten trekt

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check the required field.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Je komt nu op mijn e-maillijst maar je kunt je meteen weer afmelden als je geen interesse hebt in gratis tips & tricks voor je website.

Meest recente berichten

WordPress, dat is toch gedoe met onderhoud en plugins?

Een website (laten) maken. Help, waar begin ik?

Waarom heb je eigenlijk een website nodig?
Alles over de zin en onzin van een zakelijke website

Hoe jij blogs schrijft die gelezen worden? It’s the title, stupid!

Een zakelijke website laten bouwen is als het dansen van een tango

Blogs per categorie

Meer weten over wat je gelezen hebt? Ik vind het leuk om met je in contact te komen

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please type your message.