Waarom heb je eigenlijk een website nodig?
Alles over de zin en onzin van een zakelijke website

je website is je etalage

Een webbouwer die een blog publiceert over de vraag of je als ondernemer wel een website nodig hebt. Is dat niet als de slager die z’n eigen vlees keurt?

Ik ben ongetwijfeld niet heel neutraal hierin.

Maar ik verzeker je dat ik eerlijk ben, zoals altijd. En om je mogelijke wantrouwen meteen weg te nemen geef ik je hier alvast het snelle antwoord:

“Nee, je hebt niet per se een website nodig.”

Ik ken teveel ondernemers die geen website hebben en voldoende werk hebben. Meer dan voldoende zelfs. Zoals mijn aannemer die me in januari al vertelde dat hij voor de rest van het jaar vol zit. Denk je dat hij een website nodig heeft? In elk geval niet voor het binnenhalen van klussen.

Wanneer heb je wel een website nodig?

Dit geeft ook al meteen een deel van het antwoord op de vraag wanneer je dan wèl een website nodig hebt. Deze ondernemer opereert in een markt waar ontzettend veel vraag is naar zijn diensten. Daarnaast heeft hij wellicht een groot netwerk zodat alle opdrachten via-via binnenkomen.

Maar ziet jouw markt er wat competitiever uit of moet jouw netwerk nog groeien, dan zou een website weleens heel veel kunnen toevoegen.

Of je een site nodig hebt hangt namelijk af van hoe je wilt ondernemen.

Laat ik je meenemen naar de voordelen, dan zie je vanzelf of jouw doelen en manier van ondernemen baat hebben bij een website.

De voordelen van een zakelijke website

1 Je website is de etalage van je bedrijf. Het is de plek waar je potentiële klanten kennismaken met jou en je aanbod. Je kunt ze hier vertellen wat jij voor ze kunt betekenen. Ze kunnen iets meer over jezelf te weten komen. Het is de plek waar mensen nog eens rustig kunnen nalezen wat je ze in een eventuele ontmoeting of telefoongesprek verteld hebt.

2 Mensen kunnen zich aan de hand van je website oriënteren en verschillende aanbieders vergelijken. Als jij geen website hebt en je concurrent wel, dan kan het zomaar zijn dat je hier al meteen een klant misloopt.

3 Een contactformulier op je website is voor mensen een hele laagdrempelige manier om contact met je op te nemen. Ook ’s avonds als ze op de bank nog wat scrollen en uitzoeken. Hoe vaak doe jij dat niet zelf ’s avonds? Dan is het niet meer het moment om iemand te bellen maar een online bericht kan altijd.

4 Je website werkt 24/7 voor je en is daarmee jouw medewerker die zonder mopperen non-stop doorwerkt.

5 Je website is onderdeel van je salesfunnel. Aan het begin in de oriëntatie- en kennismakingsfase kun je met een goede website al meteen het verschil maken. Verder is je website natuurlijk de plek voor andere onderdelen van je salesfunnel (weggever, salespagina, betaalpagina, bedankpagina, tijdelijke aanbiedingen, webshop, online leeromgeving).

6 Het komt professioneel over als je een zakelijke website hebt. Hiermee wil ik niet zeggen dat ondernemers zonder website prutswerk leveren. Het gaat hier om de presentatie, niet om de inhoud van je werk.

7 Met een website kun je vindbaar zijn op internet. Alweer een pré als mensen zich gaan oriënteren.

8 Berichten op social media kun je linken naar je website voor meer informatie. In een post op social media (en dat geldt voor vrijwel alle social media) kun je niet zoveel informatie kwijt. Je geeft een sneak preview en voor de rest van de informatie zul je toch naar je website moeten verwijzen.
Op LinkedIn kun je overigens artikelen publiceren dus dat bied je meer mogelijkheden. Maar dat brengt me meteen bij het volgende punt:

9 Je website is je eigen platform waar je al je content kunt bewaren en presenteren. Je moet er niet aan denken dat bijvoorbeeld LinkedIn een keer je artikelen gaat verwijderen of onvindbaar maakt. Gebruik daarom je website als de centrale plek waar al je content (blogs, video’s, podcasts, etc.) te vinden is.

10 Je kunt heel makkelijk informatie actualiseren. Een website is namelijk enorm flexibel. Zijn je tarieven gewijzigd? Zit je op een andere locatie? Heb je een nieuwe dienst aan te bieden? Je wijzigt het eenvoudig en snel.

11 Je website is de plek waar je je expertise en vaardigheden kunt laten zien. Reviews van bestaande klanten geven nieuwe klanten het vertrouwen dat ze nodig hebben om met jou in zee te gaan. Via blogs kun je op een andere manier je expertise laten zien

12 Bloggen laat niet alleen je expertise zien maar kan ook traffic naar je website genereren. Maar dan moet je wel een website hebben om die blogs te kunnen publiceren.

Kortom, dankzij een zakelijke website kunnen nieuwe klanten jou op een laagdrempelige manier leren kennen en kunnen ze diensten of producten van je kopen.

Alleen maar voordelen dus?

Heeft een website dan alleen maar voordelen? Nou nee, niet alleen maar. Er zijn ook nadelen. Of zo je wilt: kosten. Letterlijk in geld, maar ook in tijd en aandacht.

De nadelen van een zakelijke website

1 Alles kost geld, dus ook een website. Een website laten bouwen kost geld en het onderhoud daarna kost geld. Hosting en een domeinnaam kosten ook geld al is het niet veel. Need I say more?

2 Je kunt uiteraard ook zelf je website bouwen en onderhouden. Maar dat kost tijd en tijd is ook geld. Zeker voor een ondernemer.

3 Als je site er eenmaal staat komt het onderhoud om de hoek kijken. Het technische onderhoud zoals updaten van WordPress, plugins en thema’s. Doe je dit niet of niet vaak genoeg, dan loop je het risico dat je site gehackt wordt. Dus dit vraagt discipline van jezelf. Het uitbesteden van onderhoud kost uiteraard ook geld.

4 Een eigen website is ook geen aanrader als je echt absoluut geen idee hebt van hoe websites werken. Het is net als bij autorijden: je hoeft geen monteur te zijn om een auto te kopen maar als je het verschil tussen diesel en benzine niet weet heb je toch een probleem. Je kunt dit oplossen door al het werk aan je site voor 110% uit te besteden en alles te doen wat je webbouwer je opdraagt. Dan komt het misschien nog wel goed. 😉

5 Een website moet je continu bijhouden. Zodra je nieuwe site live is ben je er niet. Dan komt de volgende fase: bijhouden, actualiseren. Doe je dat niet, dan raakt je site onherroepelijk in verval.

Samengevat: een website heeft als nadeel dat het geld, tijd en/of moeite kost.

Website ja of nee? Uitbesteden of zelf doen? Maak je eigen afwegingen

Weeg zelf alle voors en tegens tegen elkaar af en besluit dan of je een website nodig hebt.

Als jij echt totaal geen voordeel ziet in een eigen website of er simpelweg geen zin in hebt, dan moet je het vooral niet doen.

Maar denk jij dat je bedrijf harder gaat groeien met een zakelijke website? Praat dan eens met een webbouwer. Dat kost niks.

Wil je alvast meer weten? Zou je zelf je site willen maken maar weet je niet hoe je dat aanpakt? Je bent niet de eerste ondernemer die ik hiermee help. Wil jij de volgende zijn, bel me, mail me of neem lekker laagdrempelig contact op via het contactformulier op mijn site.

Heb je daarna nog tijd over? Lees alvast deze blog over wat er komt kijken bij het laten bouwen van een website. Want ook al besteed je het uit, ook jij als ondernemer zult aan het werk moeten.

Binnenkort lanceer ik een online training waarmee jij alles leert wat je nodig hebt om met vertrouwen en zonder stress je eigen site te bouwen en te beheren. Interesse? Laat een bericht achter via het contactformulier.

Meer lezen?

Wil jij zelf een nieuwe website maken zonder GEDOE en KEUZESTRESS?

Met mijn GRATIS E-BOEK maak jij zonder hoofdbrekens een website die klanten trekt.

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check the required field.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Eerlijk is eerlijk, als je hier je e-mailadres achterlaat dan sta je op mijn mailinglijst. Maar daar kun je je direct weer voor afmelden, mocht je geen interesse hebben in gratis advies voor je website.

E-boek - AJ Webdesign In-7-stappen-website-die-klanten-trekt v2.0 9jul2021

Meest recente berichten

WordPress, dat is toch gedoe met onderhoud en plugins?

Een website (laten) maken. Help, waar begin ik?

Hoe jij blogs schrijft die gelezen worden? It’s the title, stupid!

Een zakelijke website laten bouwen is als het dansen van een tango

Met deze plugins voor WordPress bouw jij een topsite

Blogs per categorie

Meer weten over wat je gelezen hebt? Ik vind het leuk om met je in contact te komen

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please type your message.

Waarom heb je eigenlijk een website nodig?
Alles over de zin en onzin van een zakelijke website

je website is je etalage

Een webbouwer die een blog publiceert over de vraag of je als ondernemer wel een website nodig hebt. Is dat niet als de slager die z’n eigen vlees keurt?

Ik ben ongetwijfeld niet heel neutraal hierin.

Maar ik verzeker je dat ik eerlijk ben, zoals altijd. En om je mogelijke wantrouwen meteen weg te nemen geef ik je hier alvast het snelle antwoord:

“Nee, je hebt niet per se een website nodig.”

Ik ken teveel ondernemers die geen website hebben en voldoende werk hebben. Meer dan voldoende zelfs. Zoals mijn aannemer die me in januari al vertelde dat hij voor de rest van het jaar vol zit. Denk je dat hij een website nodig heeft? In elk geval niet voor het binnenhalen van klussen.

Wanneer heb je wel een website nodig?

Dit geeft ook al meteen een deel van het antwoord op de vraag wanneer je dan wèl een website nodig hebt. Deze ondernemer opereert in een markt waar ontzettend veel vraag is naar zijn diensten. Daarnaast heeft hij wellicht een groot netwerk zodat alle opdrachten via-via binnenkomen.

Maar ziet jouw markt er wat competitiever uit of moet jouw netwerk nog groeien, dan zou een website weleens heel veel kunnen toevoegen.

Of je een site nodig hebt hangt namelijk af van hoe je wilt ondernemen.

Laat ik je meenemen naar de voordelen, dan zie je vanzelf of jouw doelen en manier van ondernemen baat hebben bij een website.

De voordelen van een zakelijke website

1 Je website is de etalage van je bedrijf. Het is de plek waar je potentiële klanten kennismaken met jou en je aanbod. Je kunt ze hier vertellen wat jij voor ze kunt betekenen. Ze kunnen iets meer over jezelf te weten komen. Het is de plek waar mensen nog eens rustig kunnen nalezen wat je ze in een eventuele ontmoeting of telefoongesprek verteld hebt.

2 Mensen kunnen zich aan de hand van je website oriënteren en verschillende aanbieders vergelijken. Als jij geen website hebt en je concurrent wel, dan kan het zomaar zijn dat je hier al meteen een klant misloopt.

3 Een contactformulier op je website is voor mensen een hele laagdrempelige manier om contact met je op te nemen. Ook ’s avonds als ze op de bank nog wat scrollen en uitzoeken. Hoe vaak doe jij dat niet zelf ’s avonds? Dan is het niet meer het moment om iemand te bellen maar een online bericht kan altijd.

4 Je website werkt 24/7 voor je en is daarmee jouw medewerker die zonder mopperen non-stop doorwerkt.

5 Je website is onderdeel van je salesfunnel. Aan het begin in de oriëntatie- en kennismakingsfase kun je met een goede website al meteen het verschil maken. Verder is je website natuurlijk de plek voor andere onderdelen van je salesfunnel (weggever, salespagina, betaalpagina, bedankpagina, tijdelijke aanbiedingen, webshop, online leeromgeving).

6 Het komt professioneel over als je een zakelijke website hebt. Hiermee wil ik niet zeggen dat ondernemers zonder website prutswerk leveren. Het gaat hier om de presentatie, niet om de inhoud van je werk.

7 Met een website kun je vindbaar zijn op internet. Alweer een pré als mensen zich gaan oriënteren.

8 Berichten op social media kun je linken naar je website voor meer informatie. In een post op social media (en dat geldt voor vrijwel alle social media) kun je niet zoveel informatie kwijt. Je geeft een sneak preview en voor de rest van de informatie zul je toch naar je website moeten verwijzen.
Op LinkedIn kun je overigens artikelen publiceren dus dat bied je meer mogelijkheden. Maar dat brengt me meteen bij het volgende punt:

9 Je website is je eigen platform waar je al je content kunt bewaren en presenteren. Je moet er niet aan denken dat bijvoorbeeld LinkedIn een keer je artikelen gaat verwijderen of onvindbaar maakt. Gebruik daarom je website als de centrale plek waar al je content (blogs, video’s, podcasts, etc.) te vinden is.

10 Je kunt heel makkelijk informatie actualiseren. Een website is namelijk enorm flexibel. Zijn je tarieven gewijzigd? Zit je op een andere locatie? Heb je een nieuwe dienst aan te bieden? Je wijzigt het eenvoudig en snel.

11 Je website is de plek waar je je expertise en vaardigheden kunt laten zien. Reviews van bestaande klanten geven nieuwe klanten het vertrouwen dat ze nodig hebben om met jou in zee te gaan. Via blogs kun je op een andere manier je expertise laten zien

12 Bloggen laat niet alleen je expertise zien maar kan ook traffic naar je website genereren. Maar dan moet je wel een website hebben om die blogs te kunnen publiceren.

Kortom, dankzij een zakelijke website kunnen nieuwe klanten jou op een laagdrempelige manier leren kennen en kunnen ze diensten of producten van je kopen.

Alleen maar voordelen dus?

Heeft een website dan alleen maar voordelen? Nou nee, niet alleen maar. Er zijn ook nadelen. Of zo je wilt: kosten. Letterlijk in geld, maar ook in tijd en aandacht.

De nadelen van een zakelijke website

1 Alles kost geld, dus ook een website. Een website laten bouwen kost geld en het onderhoud daarna kost geld. Hosting en een domeinnaam kosten ook geld al is het niet veel. Need I say more?

2 Je kunt uiteraard ook zelf je website bouwen en onderhouden. Maar dat kost tijd en tijd is ook geld. Zeker voor een ondernemer.

3 Als je site er eenmaal staat komt het onderhoud om de hoek kijken. Het technische onderhoud zoals updaten van WordPress, plugins en thema’s. Doe je dit niet of niet vaak genoeg, dan loop je het risico dat je site gehackt wordt. Dus dit vraagt discipline van jezelf. Het uitbesteden van onderhoud kost uiteraard ook geld.

4 Een eigen website is ook geen aanrader als je echt absoluut geen idee hebt van hoe websites werken. Het is net als bij autorijden: je hoeft geen monteur te zijn om een auto te kopen maar als je het verschil tussen diesel en benzine niet weet heb je toch een probleem. Je kunt dit oplossen door al het werk aan je site voor 110% uit te besteden en alles te doen wat je webbouwer je opdraagt. Dan komt het misschien nog wel goed. 😉

5 Een website moet je continu bijhouden. Zodra je nieuwe site live is ben je er niet. Dan komt de volgende fase: bijhouden, actualiseren. Doe je dat niet, dan raakt je site onherroepelijk in verval.

Samengevat: een website heeft als nadeel dat het geld, tijd en/of moeite kost.

Website ja of nee? Uitbesteden of zelf doen? Maak je eigen afwegingen

Weeg zelf alle voors en tegens tegen elkaar af en besluit dan of je een website nodig hebt.

Als jij echt totaal geen voordeel ziet in een eigen website of er simpelweg geen zin in hebt, dan moet je het vooral niet doen.

Maar denk jij dat je bedrijf harder gaat groeien met een zakelijke website? Praat dan eens met een webbouwer. Dat kost niks.

Wil je alvast meer weten? Zou je zelf je site willen maken maar weet je niet hoe je dat aanpakt? Je bent niet de eerste ondernemer die ik hiermee help. Wil jij de volgende zijn, bel me, mail me of neem lekker laagdrempelig contact op via het contactformulier op mijn site.

Heb je daarna nog tijd over? Lees alvast deze blog over wat er komt kijken bij het laten bouwen van een website. Want ook al besteed je het uit, ook jij als ondernemer zult aan het werk moeten.

Binnenkort lanceer ik een online training waarmee jij alles leert wat je nodig hebt om met vertrouwen en zonder stress je eigen site te bouwen en te beheren. Interesse? Laat een bericht achter via het contactformulier.

Meer lezen?

Download nu mijn gratis e-boek: In 7 stappen naar een website die klanten trekt

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check the required field.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Je komt nu op mijn e-maillijst maar je kunt je meteen weer afmelden als je geen interesse hebt in gratis tips & tricks voor je website.

Meest recente berichten

WordPress, dat is toch gedoe met onderhoud en plugins?

Een website (laten) maken. Help, waar begin ik?

Hoe jij blogs schrijft die gelezen worden? It’s the title, stupid!

Een zakelijke website laten bouwen is als het dansen van een tango

Met deze plugins voor WordPress bouw jij een topsite

Blogs per categorie

Meer weten over wat je gelezen hebt? Ik vind het leuk om met je in contact te komen

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please type your message.