Impact hebben is belangrijker dan geld verdienen

Sociale ondernemers willen de wereld een beetje mooier maken

“Denk goed na over het sociale aspect van je bedrijf. Impact hebben is belangrijker dan geld verdienen.”

Hier is geen business coach aan het woord maar Merijn Everaarts van Dopper. Je weet wel, het waterflesje dat inmiddels elke Nederlander in z’n tas heeft zitten. Dopper is niet zomaar een bedrijf. Dopper een sociale onderneming. Ze heeft namelijk een missie die verder gaat dan zoveel mogelijk waterflesjes verkopen. Ze helpt ook mensen wereldwijd aan toegang tot schoon drinkwater.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden van bedrijven die erop uit zijn om mooie dingen in de wereld voor elkaar te krijgen.

Waarom zijn Dopper en andere sociale ondernemingen in mijn ogen zulke kanjers?

Waarom ik sociale ondernemers kanjers vind

Ondernemen doe je wat mij betreft niet voor het geld. Ondernemen doe je omdat je een passie hebt. Een passie om iets moois te doen waar de wereld wat aan heeft. Dat kan van alles zijn: mensen helpen om de juiste baan te vinden, mensen beter maken, de plastic soep in de oceaan verminderen, etc.

De verhalen die ik lees over sociale ondernemers raken mij. Sociale ondernemers hebben een passie om de wereld een beetje beter te maken. Niet omdat ze daar geld aan kunnen verdienen maar omdat ze intrinsiek gemotiveerd zijn. Wat ze doen valt samen met wie ze zijn.

Ik herken mezelf in die verhalen en die motivatie. Voor mij is werken namelijk mijn bijdrage aan de wereld die mij zoveel geeft. Omdat ik het leven niet heb gekregen om zoveel mogelijk bij elkaar te verzamelen. Ik leef om terug te geven, om zo de de wereld een beetje vooruit te helpen. Van geven word ik zoveel blijer dan van nemen.

En als ik dan ook nog mijn kwaliteiten daarvoor kan gebruiken wordt werken voor mij een bron van geluk en plezier. Ik hoef dan niet meer ‘aan het werk’ te gaan, zulk werk is onderdeel van wie ik ben.

Daarom werk ik zo graag voor sociale ondernemers: we lijken op elkaar en ik sta vierkant achter hun business model.

Aan de keukentafel kun je al verschil maken

Dat sociaal ondernemen helemaal geen ingewikkeld bedrijfsplan nodig heeft, veel investeringen vraagt of wereldproblemen op grote schaal oplost blijkt wel uit de verhalen hieronder. Je kunt al aan je keukentafel beginnen en een paar mensen blij maken.

Granny’s finest: Ik denk dat Granny’s finest de eerste sociale onderneming was die een snaar bij me raakte. Het is ongelofelijk op hoeveel verschillende manieren dit bedrijf een verschil maakt. Je kent ze wel, die ouderen in het verzorgingstehuis, elke dag blij dat ze nog kunnen breien. Maar wie zit er op hun sjaals en mutsen te wachten? En die beginnende modeontwerper, hoe komt die aan de bak? En die pas afgestudeerde modefotograaf, dat jonge model. Bij Granny’s finest werken ze allemaal samen om een goedlopende winkel van handgebreide mode-accessoires te runnen.

I-did: Ook het verhaal achter dit Utrechtse bedrijf maakte indruk op mij. I-did verzamelt afgedankte kleding en textiel en maakt daar weer iets nieuws van. Niet zomaar door willekeurige naaisters maar door mensen die niet zo makkelijk meedoen in de maatschappij. Bijvoorbeeld omdat ze vaak ziek zijn, of als vluchteling in Nederland zijn gekomen. Niemand wordt hier buitengesloten en oude spullen worden niet afgedankt. Hoe mooi is dit?

Van Hagar tot Ruth: Dit is voor mij een voorbeeld van ‘je hebt niet veel nodig om impact te maken’. Bij deze club zijn vluchtelingen en Utrechters samen aan het handwerken. Twee groepen die elkaar vaak passeren op straat zijn hier samen aan het werk. Ondertussen leren vluchtelingen de Nederlandse taal van de Utrechters. De Utrechters leren als vanzelf hun nieuwe buren kennen. En tussendoor wordt er ook nog geld verdiend als ze hun zelfgemaakte spullen verkopen.

Griftenstein&Zorg: Een zorgboerderij starten is iets ingewikkelder dan een handwerkatelier beginnen. Omdat ik een van de teamleden persoonlijk ken weet ik wat een lange adem je hiervoor nodig hebt. Maar nu ze een paar jaar draaien barst deze zorgboerderij van de leuke activiteiten: van taarten bakken en paarden verzorgen tot een special obstacle run. Mensen met een beperking zijn hier mensen met talenten. Zo gaaf om een plek te creëren voor wie echt niet aan een betaalde baan kan beginnen.

Ben jij een sociale ondernemer die meters wil maken?

Ben jij zelf ook een sociale ondernemer met een passie voor je bedrijf? Wil jij de wereld laten weten wat je te bieden hebt? Wil jij de stap maken naar meer online zichtbaarheid waardoor je een goedlopende onderneming krijgt? Als je met mij in zee gaat heb je een professionele website, glasheldere teksten en doordachte online marketing.

Meer lezen?

Wil jij zelf een nieuwe website maken zonder GEDOE en KEUZESTRESS?

Met mijn GRATIS E-BOEK maak jij zonder hoofdbrekens een website die klanten trekt.

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check the required field.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Eerlijk is eerlijk, als je hier je e-mailadres achterlaat dan sta je op mijn mailinglijst. Maar daar kun je je direct weer voor afmelden, mocht je geen interesse hebben in gratis advies voor je website.

E-boek - AJ Webdesign In-7-stappen-website-die-klanten-trekt v2.0 9jul2021

Meest recente berichten

WordPress, dat is toch gedoe met onderhoud en plugins?

Een website (laten) maken. Help, waar begin ik?

Waarom heb je eigenlijk een website nodig?
Alles over de zin en onzin van een zakelijke website

Hoe jij blogs schrijft die gelezen worden? It’s the title, stupid!

Een zakelijke website laten bouwen is als het dansen van een tango

Blogs per categorie

Meer weten over wat je gelezen hebt? Ik vind het leuk om met je in contact te komen

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please type your message.

Impact hebben is belangrijker dan geld verdienen

Sociale ondernemers willen de wereld een beetje mooier maken

“Denk goed na over het sociale aspect van je bedrijf. Impact hebben is belangrijker dan geld verdienen.”

Hier is geen business coach aan het woord maar Merijn Everaarts van Dopper. Je weet wel, het waterflesje dat inmiddels elke Nederlander in z’n tas heeft zitten. Dopper is niet zomaar een bedrijf. Dopper een sociale onderneming. Ze heeft namelijk een missie die verder gaat dan zoveel mogelijk waterflesjes verkopen. Ze helpt ook mensen wereldwijd aan toegang tot schoon drinkwater.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden van bedrijven die erop uit zijn om mooie dingen in de wereld voor elkaar te krijgen.

Waarom zijn Dopper en andere sociale ondernemingen in mijn ogen zulke kanjers?

Waarom ik sociale ondernemers kanjers vind

Ondernemen doe je wat mij betreft niet voor het geld. Ondernemen doe je omdat je een passie hebt. Een passie om iets moois te doen waar de wereld wat aan heeft. Dat kan van alles zijn: mensen helpen om de juiste baan te vinden, mensen beter maken, de plastic soep in de oceaan verminderen, etc.

De verhalen die ik lees over sociale ondernemers raken mij. Sociale ondernemers hebben een passie om de wereld een beetje beter te maken. Niet omdat ze daar geld aan kunnen verdienen maar omdat ze intrinsiek gemotiveerd zijn. Wat ze doen valt samen met wie ze zijn.

Ik herken mezelf in die verhalen en die motivatie. Voor mij is werken namelijk mijn bijdrage aan de wereld die mij zoveel geeft. Omdat ik het leven niet heb gekregen om zoveel mogelijk bij elkaar te verzamelen. Ik leef om terug te geven, om zo de de wereld een beetje vooruit te helpen. Van geven word ik zoveel blijer dan van nemen.

En als ik dan ook nog mijn kwaliteiten daarvoor kan gebruiken wordt werken voor mij een bron van geluk en plezier. Ik hoef dan niet meer ‘aan het werk’ te gaan, zulk werk is onderdeel van wie ik ben.

Daarom werk ik zo graag voor sociale ondernemers: we lijken op elkaar en ik sta vierkant achter hun business model.

Aan de keukentafel kun je al verschil maken

Dat sociaal ondernemen helemaal geen ingewikkeld bedrijfsplan nodig heeft, veel investeringen vraagt of wereldproblemen op grote schaal oplost blijkt wel uit de verhalen hieronder. Je kunt al aan je keukentafel beginnen en een paar mensen blij maken.

Granny’s finest: Ik denk dat Granny’s finest de eerste sociale onderneming was die een snaar bij me raakte. Het is ongelofelijk op hoeveel verschillende manieren dit bedrijf een verschil maakt. Je kent ze wel, die ouderen in het verzorgingstehuis, elke dag blij dat ze nog kunnen breien. Maar wie zit er op hun sjaals en mutsen te wachten? En die beginnende modeontwerper, hoe komt die aan de bak? En die pas afgestudeerde modefotograaf, dat jonge model. Bij Granny’s finest werken ze allemaal samen om een goedlopende winkel van handgebreide mode-accessoires te runnen.

I-did: Ook het verhaal achter dit Utrechtse bedrijf maakte indruk op mij. I-did verzamelt afgedankte kleding en textiel en maakt daar weer iets nieuws van. Niet zomaar door willekeurige naaisters maar door mensen die niet zo makkelijk meedoen in de maatschappij. Bijvoorbeeld omdat ze vaak ziek zijn, of als vluchteling in Nederland zijn gekomen. Niemand wordt hier buitengesloten en oude spullen worden niet afgedankt. Hoe mooi is dit?

Van Hagar tot Ruth: Dit is voor mij een voorbeeld van ‘je hebt niet veel nodig om impact te maken’. Bij deze club zijn vluchtelingen en Utrechters samen aan het handwerken. Twee groepen die elkaar vaak passeren op straat zijn hier samen aan het werk. Ondertussen leren vluchtelingen de Nederlandse taal van de Utrechters. De Utrechters leren als vanzelf hun nieuwe buren kennen. En tussendoor wordt er ook nog geld verdiend als ze hun zelfgemaakte spullen verkopen.

Griftenstein&Zorg: Een zorgboerderij starten is iets ingewikkelder dan een handwerkatelier beginnen. Omdat ik een van de teamleden persoonlijk ken weet ik wat een lange adem je hiervoor nodig hebt. Maar nu ze een paar jaar draaien barst deze zorgboerderij van de leuke activiteiten: van taarten bakken en paarden verzorgen tot een special obstacle run. Mensen met een beperking zijn hier mensen met talenten. Zo gaaf om een plek te creëren voor wie echt niet aan een betaalde baan kan beginnen.

Ben jij een sociale ondernemer die meters wil maken?

Ben jij zelf ook een sociale ondernemer met een passie voor je bedrijf? Wil jij de wereld laten weten wat je te bieden hebt? Wil jij de stap maken naar meer online zichtbaarheid waardoor je een goedlopende onderneming krijgt? Als je met mij in zee gaat heb je een professionele website, glasheldere teksten en doordachte online marketing.

Meer lezen?

Download nu mijn gratis e-boek: In 7 stappen naar een website die klanten trekt

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check the required field.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Je komt nu op mijn e-maillijst maar je kunt je meteen weer afmelden als je geen interesse hebt in gratis tips & tricks voor je website.

Meest recente berichten

WordPress, dat is toch gedoe met onderhoud en plugins?

Een website (laten) maken. Help, waar begin ik?

Waarom heb je eigenlijk een website nodig?
Alles over de zin en onzin van een zakelijke website

Hoe jij blogs schrijft die gelezen worden? It’s the title, stupid!

Een zakelijke website laten bouwen is als het dansen van een tango

Blogs per categorie

Meer weten over wat je gelezen hebt? Ik vind het leuk om met je in contact te komen

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please type your message.