Goed Gereedschap – tip 3: Adobe Color

Lekker werken gaat niet zonder goed gereedschap. In deze serie blogs deel ik tips over dingen die mijn leven makkelijker maken. Omdat het zo heerlijk is om efficiënt, veilig en lekker te werken.
Omdat je nou eenmaal niet alles zelf hoeft uit te vinden deel ik mijn beste tips met jou. In deze blog bespreek ik de app Adobe Color.
Goed gereedschap: Adobe Color
Deze blog gaat over Adobe Color, een kleine maar handige tool voor wie een logo wil ontwerpen, een huisstijl wil ontwikkelen, visitekaartjes wil maken of het om andere redenen leuk vindt om zich in kleurencombinaties te verdiepen. Ik ga je vertellen hoe je met deze tool verschillende kleurencombinaties kunt maken die goed bij elkaar passen. Wil je een professioneel logo of huistijl, ga dan naar een grafisch ontwerper. Maar als je (nog) geen geld hieraan wilt of kunt uitgeven, om wat voor reden dan ook, kan deze tool je helpen om er toch iets moois van te maken.
Waarom nadenken over kleuren?
Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Mensen zijn visueel ingesteld. En omdat de meeste beelden in kleur zijn, zijn het vooral ook de kleuren in een beeld waar onze hersenen op reageren. Door de kleuren zijn we meer bereid om ook de bijbehorende tekst te lezen. Van rood gaan onze hersenen in de alarmstand, van zachtroze en lichtblauw gaan we aan baby’s denken en van donkergrijs worden sommigen depressief. Beelden en kleuren kun je dus gebruiken om een impliciete boodschap over te brengen.
Wanneer een bedrijf consequent dezelfde kleuren gebruikt voor reclames heb je niet meer dan de kleur nodig om te weten van wie een reclameboodschap afkomstig is. Iedereen herkent direct ’s lands grootste kruidenier aan zijn consequente gebruik van een tint blauw. En onze Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij voert overal zijn specifieke roodtint door. Kleuren kun je dus ook gebruiken voor herkenbaarheid.
Kleur is ook absoluut een kwestie van smaak. De een gruwt van paars, terwijl de ander dolblij is met een paarse muur in huis. Het leuke van een logo en huisstijl is dat je hiermee behalve iets over je bedrijf, ook iets over jezelf kunt zeggen. Zeker als zzp’er is dat belangrijk. Mensen doen zaken met jóu, niet met je bedrijf.
Hoe werkt Adobe Color?
Je vindt deze tool via https://color.adobe.com/nl/create/color-wheel/. Je ziet dat er al standaard een kleurenpalet wordt weergegeven: onder het wiel vind je 5 matchende kleuren. Het matchen van kleuren kan met verschillende methodes: onder ‘color harmonie wijzigen’ vind je 7 varianten. Ik kan ze in deze blog niet allemaal bespreken dus ik beperk me tot ‘analoog’ en ‘complementair’. Kies je voor ‘analoog’, dan krijg je 5 kleuren die naast elkaar op de kleurencirkel staan en alle 5 ongeveer even helder en verzadigd zijn. Dit is een rustige kleurencombinatie. Kies je voor ‘complementair’, dan levert dat een combinatie van twee hoofdkleuren op die erg met elkaar contrasteren. Van elke hoofdkleur kiest Adobe dan 2 of 3 varianten die erg op elkaar lijken. Het gebruik van contrasterende kleuren levert spanning op.
Je kunt ook een foto uploaden met kleuren die je aanspreken en Adobe Color hier kleurencombinaties uit laten kiezen.
Heb je een Adobe ID, dan kun je na inloggen je kleurenpaletten opslaan. Je vindt ze terug onder ‘Mijn thema’s’. Onder ‘Verkennen’ vind je een heleboel andere paletten om inspiratie op te doen. Iedereen kan namelijk z’n eigen kleurenpalet hieraan toevoegen. Of ze allemaal even goed gekozen zijn laat ik in het midden. Het mooie van het opslaan van (je eigen) kleurenpaletten is dat je ze in andere Adobe programma’s zoals Photoshop, Lightroom, Illustrator en InDesign weer kunt inladen.
Kleuren roepen emoties op
Laat het kiezen van kleuren niet alleen aan Adobe over. Zoals ik al eerder zei: kleuren communiceren emoties. Bedenk dus welke impliciete boodschap of emoties je wilt overbrengen met je kleurenpalet. Wil je spanning oproepen met contrasterende kleuren? Of wil je liever harmonie met kleuren die naast elkaar liggen op de kleurencirkel? Ga je voor zakelijk en serieuze kleuren? Of kies je liever speelse en lieve kleuren? Een notariskantoor en een webshop voor babykleren zullen voor hele andere kleurencombinaties kiezen. En bedenk, zeker als zzp’er, dat het niet alleen gaat over je bedrijf maar ook over jou. Wie ben jij? Welke kleuren passen daarbij? En wat vind je mooi, wat spreekt jou aan? Dat is heel persoonlijk, over smaak valt niet te twisten.
Heb je een mooi palet gekozen, vergeet dan niet om consequent overal deze kleuren te gebruiken. In je logo, op je website, je social media kanalen, je visitekaartje. Dan wordt het herkenbaar als behorend bij jouw bedrijf.
En last but not least: waarom gebruik ik oranje en blauw in mijn huisstijl? Is oranje niet iets oubolligs uit de ‘seventies’? Misschien, maar ik vind het persoonlijk een hele mooie kleur: warm en energiek. En wat dat blauw erbij doet? Het is een wat koelere, zakelijker tegenhanger van oranje. En omdat blauw en oranje met elkaar contrasteren is dat ook nog eens een spannende combinatie.
Wat kost het?
Dit is een gratis programma van Adobe.
Nieuwsgierig?
Maak een Adobe ID aan als je je kleurencombinaties wilt opslaan. Ga naar https://color.adobe.com/nl/create/color-wheel/ en probeer uit wat je mooi vindt.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën over het kiezen van kleuren voor je huisstijl. Heb je daar uitgesproken voorkeuren in? Of vind je het juist enorm lastig omdat je niet weet waar je moet beginnen of hoe je vanuit één favoriete kleur tot een mooi palet komt?
Meer lezen?
Wil jij zelf een nieuwe website maken zonder GEDOE en KEUZESTRESS?
Met mijn GRATIS E-BOEK maak jij zonder hoofdbrekens een website die klanten trekt.
Eerlijk is eerlijk, als je hier je e-mailadres achterlaat dan sta je op mijn mailinglijst. Maar daar kun je je direct weer voor afmelden, mocht je geen interesse hebben in gratis advies voor je website.

Meest recente berichten
Meer weten over wat je gelezen hebt? Ik vind het leuk om met je in contact te komen
Goed Gereedschap – tip 3: Adobe Color

Lekker werken gaat niet zonder goed gereedschap. In deze serie blogs deel ik tips over dingen die mijn leven makkelijker maken. Omdat het zo heerlijk is om efficiënt, veilig en lekker te werken.
Omdat je nou eenmaal niet alles zelf hoeft uit te vinden deel ik mijn beste tips met jou. In deze blog bespreek ik de app Adobe Color.
Goed gereedschap: Adobe Color
Deze blog gaat over Adobe Color, een kleine maar handige tool voor wie een logo wil ontwerpen, een huisstijl wil ontwikkelen, visitekaartjes wil maken of het om andere redenen leuk vindt om zich in kleurencombinaties te verdiepen. Ik ga je vertellen hoe je met deze tool verschillende kleurencombinaties kunt maken die goed bij elkaar passen. Wil je een professioneel logo of huistijl, ga dan naar een grafisch ontwerper. Maar als je (nog) geen geld hieraan wilt of kunt uitgeven, om wat voor reden dan ook, kan deze tool je helpen om er toch iets moois van te maken.
Waarom nadenken over kleuren?
Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Mensen zijn visueel ingesteld. En omdat de meeste beelden in kleur zijn, zijn het vooral ook de kleuren in een beeld waar onze hersenen op reageren. Door de kleuren zijn we meer bereid om ook de bijbehorende tekst te lezen. Van rood gaan onze hersenen in de alarmstand, van zachtroze en lichtblauw gaan we aan baby’s denken en van donkergrijs worden sommigen depressief. Beelden en kleuren kun je dus gebruiken om een impliciete boodschap over te brengen.
Wanneer een bedrijf consequent dezelfde kleuren gebruikt voor reclames heb je niet meer dan de kleur nodig om te weten van wie een reclameboodschap afkomstig is. Iedereen herkent direct ’s lands grootste kruidenier aan zijn consequente gebruik van een tint blauw. En onze Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij voert overal zijn specifieke roodtint door. Kleuren kun je dus ook gebruiken voor herkenbaarheid.
Kleur is ook absoluut een kwestie van smaak. De een gruwt van paars, terwijl de ander dolblij is met een paarse muur in huis. Het leuke van een logo en huisstijl is dat je hiermee behalve iets over je bedrijf, ook iets over jezelf kunt zeggen. Zeker als zzp’er is dat belangrijk. Mensen doen zaken met jóu, niet met je bedrijf.
Hoe werkt Adobe Color?
Je vindt deze tool via https://color.adobe.com/nl/create/color-wheel/. Je ziet dat er al standaard een kleurenpalet wordt weergegeven: onder het wiel vind je 5 matchende kleuren. Het matchen van kleuren kan met verschillende methodes: onder ‘color harmonie wijzigen’ vind je 7 varianten. Ik kan ze in deze blog niet allemaal bespreken dus ik beperk me tot ‘analoog’ en ‘complementair’. Kies je voor ‘analoog’, dan krijg je 5 kleuren die naast elkaar op de kleurencirkel staan en alle 5 ongeveer even helder en verzadigd zijn. Dit is een rustige kleurencombinatie. Kies je voor ‘complementair’, dan levert dat een combinatie van twee hoofdkleuren op die erg met elkaar contrasteren. Van elke hoofdkleur kiest Adobe dan 2 of 3 varianten die erg op elkaar lijken. Het gebruik van contrasterende kleuren levert spanning op.
Je kunt ook een foto uploaden met kleuren die je aanspreken en Adobe Color hier kleurencombinaties uit laten kiezen.
Heb je een Adobe ID, dan kun je na inloggen je kleurenpaletten opslaan. Je vindt ze terug onder ‘Mijn thema’s’. Onder ‘Verkennen’ vind je een heleboel andere paletten om inspiratie op te doen. Iedereen kan namelijk z’n eigen kleurenpalet hieraan toevoegen. Of ze allemaal even goed gekozen zijn laat ik in het midden. Het mooie van het opslaan van (je eigen) kleurenpaletten is dat je ze in andere Adobe programma’s zoals Photoshop, Lightroom, Illustrator en InDesign weer kunt inladen.
Kleuren roepen emoties op
Laat het kiezen van kleuren niet alleen aan Adobe over. Zoals ik al eerder zei: kleuren communiceren emoties. Bedenk dus welke impliciete boodschap of emoties je wilt overbrengen met je kleurenpalet. Wil je spanning oproepen met contrasterende kleuren? Of wil je liever harmonie met kleuren die naast elkaar liggen op de kleurencirkel? Ga je voor zakelijk en serieuze kleuren? Of kies je liever speelse en lieve kleuren? Een notariskantoor en een webshop voor babykleren zullen voor hele andere kleurencombinaties kiezen. En bedenk, zeker als zzp’er, dat het niet alleen gaat over je bedrijf maar ook over jou. Wie ben jij? Welke kleuren passen daarbij? En wat vind je mooi, wat spreekt jou aan? Dat is heel persoonlijk, over smaak valt niet te twisten.
Heb je een mooi palet gekozen, vergeet dan niet om consequent overal deze kleuren te gebruiken. In je logo, op je website, je social media kanalen, je visitekaartje. Dan wordt het herkenbaar als behorend bij jouw bedrijf.
En last but not least: waarom gebruik ik oranje en blauw in mijn huisstijl? Is oranje niet iets oubolligs uit de ‘seventies’? Misschien, maar ik vind het persoonlijk een hele mooie kleur: warm en energiek. En wat dat blauw erbij doet? Het is een wat koelere, zakelijker tegenhanger van oranje. En omdat blauw en oranje met elkaar contrasteren is dat ook nog eens een spannende combinatie.
Wat kost het?
Dit is een gratis programma van Adobe.
Nieuwsgierig?
Maak een Adobe ID aan als je je kleurencombinaties wilt opslaan. Ga naar https://color.adobe.com/nl/create/color-wheel/ en probeer uit wat je mooi vindt.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën over het kiezen van kleuren voor je huisstijl. Heb je daar uitgesproken voorkeuren in? Of vind je het juist enorm lastig omdat je niet weet waar je moet beginnen of hoe je vanuit één favoriete kleur tot een mooi palet komt?
Meer lezen?
Download nu mijn gratis e-boek: In 7 stappen naar een website die klanten trekt
Je komt nu op mijn e-maillijst maar je kunt je meteen weer afmelden als je geen interesse hebt in gratis tips & tricks voor je website.