Sociale ondernemers hebben een passie voor hun werk

Impact hebben is belangrijker dan geld verdienen

“Denk goed na over het sociale aspect van je bedrijf. Impact hebben is belangrijker dan geld verdienen.” Hier is geen business coach aan het woord maar Merijn Everaarts van Dopper. Je weet wel, het waterflesje dat inmiddels elke Nederlander in z’n tas heeft zitten. Dopper is niet zomaar een bedrijf. Dopper een sociale onderneming. Ze heeft namelijk een missie die verder gaat dan zoveel mogelijk waterflesjes verkopen. Ze helpt ook mensen wereldwijd aan toegang tot schoon drinkwater. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden van bedrijven die erop uit zijn om mooie dingen in de wereld voor elkaar te krijgen. Waarom zijn Dopper en andere sociale ondernemingen in mijn ogen zulke kanjers?

Waarom ik sociale ondernemers kanjers vind

Ondernemen doe je wat mij betreft niet voor het geld. Ondernemen doe je omdat je een passie hebt. Een passie om iets moois te doen waar de wereld wat aan heeft. Dat kan van alles zijn: mensen helpen om de juiste baan te vinden, mensen beter maken, de plastic soep in de oceaan verminderen, etc.

De verhalen die ik lees over sociale ondernemers raken mij. Sociale ondernemers hebben een passie om de wereld een beetje beter te maken. Niet omdat ze daar geld aan kunnen verdienen maar omdat ze intrinsiek gemotiveerd zijn. Wat ze doen valt samen met wie ze zijn. Ik herken mezelf in die verhalen en die motivatie. Voor mij is werken namelijk mijn bijdrage aan de wereld die mij zoveel geeft. Omdat ik het leven niet heb gekregen om zoveel mogelijk bij elkaar te verzamelen. Ik leef om terug te geven, om zo de de wereld een beetje vooruit te helpen. Van geven word ik zoveel blijer dan van nemen. En als ik dan ook nog mijn kwaliteiten daarvoor kan gebruiken wordt werken voor mij een bron van geluk en plezier. Ik hoef dan niet meer ‘aan het werk’ te gaan, zulk werk is onderdeel van wie ik ben. Daarom werk ik zo graag voor sociale ondernemers: we lijken op elkaar en ik sta vierkant achter hun business model.

Sociale ondernemers willen de wereld een beetje mooier maken

Aan de keukentafel kun je al verschil maken

Dat sociaal ondernemen helemaal geen ingewikkeld bedrijfsplan nodig heeft, veel investeringen vraagt of wereldproblemen op grote schaal oplost blijkt wel uit de verhalen hieronder. Je kunt al aan je keukentafel beginnen en een paar mensen blij maken.

Granny’s finest: Ik denk dat Granny’s finest de eerste sociale onderneming was die een snaar bij me raakte. Het is ongelofelijk op hoeveel verschillende manieren dit bedrijf een verschil maakt. Je kent ze wel, die ouderen in het verzorgingstehuis, elke dag blij dat ze nog kunnen breien. Maar wie zit er op hun sjaals en mutsen te wachten? En die beginnende modeontwerper, hoe komt die aan de bak? En die pas afgestudeerde modefotograaf, dat jonge model. Bij Granny’s finest werken ze allemaal samen om een goedlopende winkel van handgebreide mode-accessoires te runnen.

I-did: Ook het verhaal achter dit Utrechtse bedrijf maakte indruk op mij. I-did verzamelt afgedankte kleding en textiel en maakt daar weer iets nieuws van. Niet zomaar door willekeurige naaisters maar door mensen die niet zo makkelijk meedoen in de maatschappij. Bijvoorbeeld omdat ze vaak ziek zijn, of als vluchteling in Nederland zijn gekomen. Niemand wordt hier buitengesloten en oude spullen worden niet afgedankt. Hoe mooi is dit?

Van Hagar tot Ruth: Dit is voor mij een voorbeeld van ‘je hebt niet veel nodig om impact te maken’. Bij deze club zijn vluchtelingen en Utrechters samen aan het handwerken. Twee groepen die elkaar vaak passeren op straat zijn hier samen aan het werk. Ondertussen leren vluchtelingen de Nederlandse taal van de Utrechters. De Utrechters leren als vanzelf hun nieuwe buren kennen. En tussendoor wordt er ook nog geld verdiend als ze hun zelfgemaakte spullen verkopen.

Griftenstein&Zorg: Een zorgboerderij starten is iets ingewikkelder dan een handwerkatelier beginnen. Omdat ik een van de teamleden persoonlijk ken weet ik wat een lange adem je hiervoor nodig hebt. Maar nu ze een paar jaar draaien barst deze zorgboerderij van de leuke activiteiten: van taarten bakken en paarden verzorgen tot een special obstacle run. Mensen met een beperking zijn hier mensen met talenten. Zo gaaf om een plek te creëren voor wie echt niet aan een betaalde baan kan beginnen.

Voor sociale ondernemers is geven belangrijker dan geld verdienen

Ben jij een sociale ondernemer die meters wil maken?

Ben jij zelf ook een sociale ondernemer met een passie voor je bedrijf? Wil jij de wereld laten weten wat je te bieden hebt? Wil jij de stap maken naar een goedlopende onderneming? Ik zorg voor een professionele website, schrijf of corrigeer je blogs en maak mooie beelden voor je social media.

Geen reactie's

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: