Hoe kies ik een Virtual Assistant?

Samenwerken met een Virtual Assistant kan je als ondernemer enorm helpen. Het aantal Virtual Assistants (VA’s) in Nederland groeit dus het is niet zo moeilijk om een VA te vinden. De vraag is hierbij echter niet: ‘waar vind ik een Virtual Assistant’ maar: ‘hoe kies ik een Virtual Assistant?’

Verschillende Virtual Assistants

De term ‘Virtual Assistant’ zegt op zich nog niet zoveel over het aanbod aan diensten. In feite zijn er geen twee VA’s hetzelfde. Ze hebben ieder hun eigen dienstenpakket, hebben uiteenlopende achtergronden wat betreft opleiding en werkervaring, en ook hun eigen werkmethoden ontwikkeld. De ene Virtual Assistant specialiseert zich in financiële administratie, een andere in het schrijven van blogs en weer een ander houdt je inbox netjes op orde en beheert je agenda.

Functieprofiel

Als je overweegt om met een Virtual Assistant te gaan samenwerken is het nog niet zo gek om een functieprofiel op te stellen, net als gebruikelijk is bij het zoeken van nieuw personeel. Een VA is dan wel niet bij je in dienst, maar het gaat er hierbij evengoed om dat je de juiste persoon kiest.

Kies je Virtual Assistant zorgvuldig

Het is dus van het grootste belang om eenVirtual Assistant te kiezen die bij je past en waar je werkelijk mee geholpen bent. Die goed is in die taken die je wilt uitbesteden en daar plezier aan beleeft. ‘Bij je passen’ gaat ook over je bedrijf: heeft je VA affiniteit met het type bedrijf dat je hebt: zakelijk of juist socialer? Met de diensten of producten die je levert? Ik werk zelf bijvoorbeeld het liefste voor organisatie met een sociale component omdat ik daar hart voor heb, ik sta er achter. En ik geloof dat dat een belangrijke voorwaarde is voor het succes van de samenwerking. En dan heb ik het nog niet eens over de persoonlijke klik met je VA. Het is fijn als je elkaar begrijpt, aanvoelt wat de bedoeling is, misschien ook wel dezelfde humor hebt. En dat is zo persoonlijk dat je daar pas achter komt als je kennis gaat maken. En nog meer als je daadwerkelijk gaat samenwerken.

Investeer in inwerktijd

Om te zorgen dat een Virtual Assistant je uiteindelijk echt werk uit handen gaat nemen, daar gaat tijd aan vooraf. Tijd om een VA te vinden die bij je past. En daarna tijd om op elkaar ingespeeld te raken.

Het samenwerken met een Virtual Assistant vereist, net als bij een nieuwe medewerker, inwerktijd. In het begin gaat het je dus tijd kosten in plaats van opleveren. Pas na verloop van tijd ga je de voordelen ervaren. Hoeveel tijd daar overheen gaat hangt af van de hoeveelheid werk die je uitbesteedt, de complexiteit ervan en hoe goed je VA en jij bij elkaar passen. En dat laatste, daar kun je dus wat aan doen. Besteed daar dus ook daar tijd aan want later ben je er blij mee. En heb je niet meteen de juiste keuze gemaakt? Ook dat overkomt de beste ondernemers. Bespreek eerlijk met je VA waarom je vindt dat de samenwerking niet is zoals gehoopt. Misschien kunnen jullie op een andere manier gaan samenwerken? Of misschien weet je VA iemand anders uit haar netwerk die beter bij je past. Laat je hierdoor ook niet uit het veld slaan, probeer het gewoon nog een keer met iemand anders.

In een volgende blog help ik je bij het opstellen van een checklist en functieprofiel voor je Virtual Assistant.

Vragen of kennismaken?

Heb je hier vragen over? Ben je benieuwd hoe ik als Virtual Assistant werk? Neem dan vrijblijvend contact met me op.

 

Geen reactie's

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: